Kancelaria notarialna – jak działa i co nam oferuje?

Beton dekoracyjny stemplowany
Beton dekoracyjny stemplowany
17 stycznia, 2018
Hermes Wynajem autokarów przewozy autokarowe w kraju i za granice
Wynajem autobusów wycieczkowych – Organizujemy wycieczkę
14 grudnia, 2018

W naszym kraju bycie notariuszem należy do bardzo prestiżowych zawodów, albowiem wcale nie ogranicza się jedynie do bycia – jak to się potocznie zwykło mówić – stroną, jakiej mogą zaufać członkowie naszego społeczeństwa, lecz także kimś, kto doskonale odnajduje się w skomplikowanych paragrafach. Przedstawiciel notarialny powinien dbać o interesy swoich Kontrahentów i dbać o wcześniej przytoczonych najlepiej jak potrafi. Podstawowe zapytanie – jakie problemy zawierzymy kancelarii notarialnej i ile trzeba będzie zapłacić? Prezentujemy niedługi poradnik.

Notariusz w Polsce – historia

Zacznijmy od krótkiej notki historycznej. Według legend – notariat w Polsce miał narodzić się w XII stuleciu, czego mają dowodzić nadania królewskie z czasów Bolesława Krzywoustego. Mamy za to pewność co do wydarzenia, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję upełnomacniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do desygnowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy autentyczny polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został sporządzony przez notariusza Budzisława, działającego z ramienia kancelarii arcybiskupiej. Następne dokumenty ukazywały się nieprzerwanie po 1309 r. Notariat polski przybrał na znaczeniu głównie w czternastym wieku, kiedy to Polska prowadziła z Zakonem Krzyżackim negocjacje obligujące do przygotowania miarodajnych dokumentów oraz pozostałych poświadczeń notarialnych. W tym też czasie obowiązywały już statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

Przez lata notariat pokaźnie się rozwinął, a niebagatelną rolę odgrywał również gdy byliśmy pod zaborami, czyli na przestrzeni niemal 124 lat, kiedy nie było Polski na mapie – notariusz stał się wtedy osobą zaufania publicznego, a wszystko przez to, że był kojarzony z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Kiedy już udało nam się uwolnić z kajdan zaborów, minęło 15 lat nim wyklarowało się Polskie prawo o notariacie. Zaczęło obowiązywać rok później, lecz II wojna światowa oraz czasy próby odbudowy po wojnie skutecznie przeszkadzały w jego dobrym rozwoju. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, pracownicy notarialni byli urzędnikami państwowymi, obciążanymi przez lata kolejnymi obowiązkami, na przykład prowadzenie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, kiedy to polski Sejm RP uchwalił ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Kilkukrotnie modyfikowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – dotyczy notariuszy, których obecnie w Polsce mamy ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – do kogo się udać i co załatwimy?

Rzetelny notariusz działa w zgodzie z obowiązującym prawem, ale po pierwsze, przekłada ponad inne sprawy najwyższe dobro Zleceniodawców.

Notariusz stał się funkcjonariuszem publicznym, którego priorytetowym celem jest dbanie o bezpieczeństwo interesów prawnych Klientów i m.in. z tego powodu w swojej pracy musi kierować się sumiennością i precyzją. Notariusz to przy okazji człowiek, któremu Partnerzy zawierzają swoje sekrety oraz trudności , zatem jedną z wyróżniających cech, którą winna nam zagwarantować uznana na rynku kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.

Dla niektórych będzie to oczywiste, ale opłaca się upewnić, czy notariusz, któremu pragniemy zlecić istotne dla nas sprawy, ma stale pomnażaną, fachową wiedzę. Sprawdźmy przy okazji, czy kancelaria notarialna gwarantuje nam bezpieczeństwo każdej transakcji. Pożądanym byłoby, aby była ona wyposażona w depozyt notarialny, w którym ze spokojem umieścimy ważne dokumenty, gotówkę oraz papiery wartościowe.

Przejdźmy do ważnej kwestii. Jakie czynności notarialne są na liście ofertowej w dobrej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kupowanie mieszkania – kancelaria notarialna

Bardzo często natrafiamy na to pytanie – które dokumenty będą niezbędne oraz jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Będzie to niezbędny etap, gdyż przekazanie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.

Znacznie więcej dokumentów winien do kancelarii notarialnej donieść ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Gdy mówimy o kupującym, jest to dość niedługa lista, na której znajdują się pieniądze, dokument tożsamości, NIP i jeśli jest taka potrzeba zaświadczenia z banku, uwierzytelniające wysokość kredytu, jaki wzięliśmy, aby zrealizować nasze marzenia o zakupie nieruchomości.

Jeśli chodzi o zbywcę – jest tego sporo, więc nie wahajmy się zadawać pytań notariuszowi. Powinien nam na samym początku przedłożyć, co jest wymagane. Do najistotniejszych dokumentów zaliczamy: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz powinien obowiązkowo sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, żeby były one przystępne i łatwe do zrozumienia dla obu stron. Zadbanie o to, aby wszelkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były zgodne ze stanem faktycznym to rzecz oczywista.

Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/

Komentarze są wyłączone.