Podpis elektroniczny Eurocert

Termosy
4 lutego, 2021
Gabinet stomatologii estetycznej Toruń
6 lutego, 2021

Co sprawia, że warto mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Sieć gwarantuje ciągle sporo różnych możliwości, posługując się nim można wykonać co raz więcej spraw, też w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można w głównej mierze stosować dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono w celu zastąpienia do tej pory stosowanego podpisu ręcznego. Chociaż nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości przedsiębiorców używanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych często łączy się z przesyłaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, jaki do tej pory należało poświęcić, aby dojechać do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności da się wypełnić bez opuszczania domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Na początek należy zauważyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw stwierdzić, do czego będziemy go używać. Profil zaufany posłuży zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma natomiast większe funkcje, dzięki czemu spora część przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować także na przykład umowy, e-maile czy transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że profil jest zupełnie bezpłatny, natomiast za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale da się go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie jak najbardziej wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając cenę na cały czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis kwalifikowany tworzony z wykorzystaniem współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala także dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu poprzez osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać umowy na odległość czy brać udział w przetargach i aukcjach w Internecie. Oprócz tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej popularnych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby uzyskać osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, jednocześnie wskazując, na jaki termin ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po odbiorze kompletu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko w ten sposób e-podpis kwalifikowany stanie się aktywny i gotowy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z podpisu elektronicznego?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze i aktywacji podpisu elektronicznego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować większego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczny podpis, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami czy osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl

Komentarze są wyłączone.