Certyfikat elektroniczny Toruń

Implanty zębów w jeden dzień
3 lutego, 2021
Izolacje natryskowe PUR Toruń
3 lutego, 2021

Dlaczego warto wykupić certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Internet oferuje wciąż wiele możliwości, korzystając z niego możemy załatwić co raz więcej spraw, również w kwestiach administracyjnych i urzędowych. W tym celu można w głównej mierze stosować 2 sposoby potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Obie te alternatywy powstały w celu zastąpienia do tej pory wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie eleiminują go na stałe, dla sporej liczby osób prywatnych i właścicieli firm korzystanie z elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod umożliwia zmniejszenie czasu, który dotychczas trzeba było przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, przeważnie również wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności można załatwić bez wychodzenia z mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?

Od razu należy podkreślić, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek pomyśleć, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można używać tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma natomiast szersze funkcje, co sprawia, że spora liczba przedsiębiorców go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także m.in. e-malie, umowy lub transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, z kolei za elektroniczny podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po tym czasie można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając cenę na pełen okres aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa pod kontrolą nowoczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia także dopełnianie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez e-podpis np. można sygnować i składać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy lub uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Obok tego pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam potrzebny. Po uzyskaniu pakietu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą certyfikat kwalifikowany stanie się aktywowany i gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu podpisu elektronicznego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego kłopotu. Wystarczy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany plik elektroniczny podpis, posługując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy innymi prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.